KUNNSKAPSDELING
Hunger etter kunnskap
Denne høsten tilbyr Arkivforbundet fem webinarer. Så langt har deltakelsen vært høy. Aksess har snakket med generalsekretær Kjetil Landrog om det nye tilbudet.
Da det første webinaret gikk av stabelen 28. august var det 382 deltakere som ville høre om innsyn og personvern. I andre runde skal temaet være bevaring og kassasjon, og denne gangen er det 510 påmeldte.
– Det ser ut som
dere virkelig har truffet blink med dette tilbudet. Hva er bakgrunnen for
tiltaket fra Arkivforbundets side?
Bakgrunnen er at vi hadde en omfattende strategiprosess i fjor der vi
reiste rundt på 12 ulike regionsamlinger. Tilbakemeldingene fra sør til nord og
vest til øst var at det var behov for økt kunnskapsdeling, og da særlig på tema
personvern, IT, juss men også på andre områder som formidling.
Tilbakemeldingene fra sør til nord og vest til øst var at det var behov for økt kunnskapsdeling, og da særlig på tema personvern, IT, juss men også på andre områder som formidling.
Kjetil Landrog
– Hvordan har dere kommet frem til hva de ulike
webinarene skal handle om?
Vi nedsatte en kurs- og kompetansegruppe fra styret som sammen planla de
ulike webinarene. Vi har noe mer på privatarkiv dette halvåret da vi ikke hadde
en egen privatarkivkonferanse i år grunnet vi var med på å arrangere Det 9.
norske arkivmøte. Neste halvår har vi alt fått flere tilbakemeldinger og
forslag på nye webinarer, så det er nok å velge mellom.
– Hvem retter webinarene seg til?
Det er en blanding av de som arbeider med offentlige arkiver og de som
jobber med privatarkiver. Vi ønsker også å spisse oss noe mer mot ulike
arbeidsoppgaver enn hva slags materiale en jobber med. Hovedvekten av de
påmeldte er fra våre medlemmer, men vi har også deltakere fra Sverige, fra
direktorater, akademia, primærkommuner og arkivansatte i bedrifter. Men for å
svare mer spesifikk på spørsmålet, så er de viktigste for oss å treffe de som
arbeider med arkiv i våre medlemsinstitusjoner.
– Hvem kan delta – og hva skal til for å bli med?
Vi har dette halvåret åpnet opp for at alle kan delta, og at det er gratis.
En trenger kun å skrive opp at en melder seg på. Vi vil at det skal være
lavterskel. Så tar vi en avgjørelse til neste år om det skal være mer for kun
våre medlemmer, eller om det skal ha en betaling å delta etc.
– Hvem har meldt seg på de to første webinarene?
Hovedvekten av våre medlemmer er fra KAI-institusjonene
(kommunearkivinstitusjonene), men også fra våre medlemmer i de private
arkivinstitusjoner og museum. Flere interkommunale arkiver har sendt videre til
sine medlemskommuner så der har vi flere påmeldte fra også. Det er også
deltakere i alt fra statlige etater som politiet, universiteter, den norske
kirke og diverse fra direktorat og departementer. Også deltakere fra
næringslivet eller interesseorganisasjoner og fagforeninger.
– Hvordan legges webinarene opp?
Vi har lagt opp til ulike innledninger fra relevante fagpersoner, og det
settes så av noe tid til spørsmål og tilbakemeldinger til slutt. Jeg selv og
ulike personer fra styret i Arkivforbundet er moderatorer for webinarene.
– Det er antagelig også mange flere som gjerne skulle ha
fått med seg disse webinarene. Er det mulig å se dem i ettertid?
Vi ønsker å ta dem opp og vil så legge dem på vår YouTube side slik at de
som har deltatt, eller andre for den sak skyld kan se på i etterkant.
– Hvorfor og hvordan kan dere tilby dette gratis?
Vi ser på oss selv som en interesseorganisasjon som skal bidra til å løfte
arkivfeltet og spille en positiv rolle for våre medlemmer. Vi mottar også
statsstøtte og ser på det som et samfunnsoppdrag og bidra til kunnskapsdeling
innen vårt område.
– Hvem henter dere inn til å holde innlendinger?
Vi ønsker å benytte oss av kompetansen som finnes der ute i arkiv-Norge.
Det er mange som har spesialkunnskap på våre ulike medlemsinstitusjoner. Vi har
også et mål om å hente inn kompetanse fra hele landet og bredden vi har av våre
medlemmer. Vi vil også hente inn kompetanse fra Arkivverket eller
Nasjonalbiblioteket, eller andre også for den saks skyld.
– Har dere planer om å fortsette med dette tilbudet etter
jul?
Ja, vi kommer til å holde også neste år da webinarene har vist seg å være
en suksess. Men vi har også noen mer smale webinarer, så målet er ikke i seg
selv å ha flest mulig deltakere.